سفارش تبلیغ
صبا ویژن

idanito

مشاوره خانواده و روان درمانی موثر

    نظر

مشاوره خانواده در چه صورتی موثر است؟

هنگامی که مشاوره خانواده و روان درمانی را شروع کردید، روانشناس شما احتمالاً یک جدول زمانی تقریبی برای درمان را ایجاد خواهد کرد. در ادامه کار، باید از خود بپرسید که آیا به نظر می رسد روانشناس شما را درک می کند ؟ آیا برنامه درمانی منطقی است و آیا احساس می کنید در حال پیشرفت هستید؟

معمولا افراد در طی شش تا 12 جلسه احساس بهتری دارند. اگر علائم پیشرفت را مشاهده نکردید، این موضوع را با روانشناس خود در میان بگذارید. روانشناس شما ممکن است مکالمه ای را در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید، آغاز کند. اگر او این کار را نکرد، خودتان آن را مطرح کنید. به عنوان مثال می توانید از روانشناس خود در مورد روش های درمانی اضافی یا جایگزین سوال کنید. گاهی اوقات صحبت با روانشناس می تواند بسیار قدرتمند باشد، خصوصاً اینکه روانشناس شما به جای آزرده شدن، درک و فاقد قضاوت خواهد بود.

بخاطر داشته باشید که هرچه روان درمانی پیشرفت می کند، ممکن است احساس ضعف کنید. ممکن است نسبت به ابتدای کار بیشتر عصبانی، غمگین یا گیج شوید. این بدان معنا نیست که روان درمانی موثر نیست. درعوض، این می تواند نشانه آن باشد که روانشناس شما را وادار می کند تا با حقایق دشوار روبرو شوید یا کار سخت ایجاد تغییرات را انجام دهید. در چنین مواردی، این احساسات شدید، نشانه رشد است. به یاد داشته باشید، گاهی اوقات ممکن است قبل از بهتر شدن، احساس بدتری داشته باشد، در این زمان مشاوره خانواده و روان درمانی می تواند بسیار موثر باشد.

 

البته در بعضی موارد رابطه بین بیمار و روانشناس آنطور که باید مناسب نیست. روانشناس باید مایل باشد به این نوع مسائل نیز بپردازد. اگر نگران تشخیص مشکلات روانشناس خود هستید، گرفتن نظر دوم از روانشناس دیگری مفید است، به شرطی که به روانشناس اصلی خود اطلاع دهید که این کار را انجام می دهید.

 

اگر اوضاع بهتر نشود، شما و روانشناس خود ممکن است تصمیم بگیرید که زمان آن رسیده است که کار با یک روانشناس جدید را شروع کنید. آن را شخصی نگیرید. این شما نیستید که دچار مشکل شده اید؛ این فقط یک تناسب بد است و از آنجا که اتحاد درمانی برای اثربخشی روان درمانی بسیار مهم است، شما به تناسب خوبی نیاز دارید.

 

اگر تصمیم به ادامه کار دارید، فقط مراجعه به اولین روانشناس خود را متوقف نکنید. در عوض، به او بگویید که می روید و چرا این کار را می کنید. یک روانشناس خوب شما را به شخص دیگری ارجاع می دهد، برای شما آرزوی خوشبختی می کند و از شما می خواهد که روان درمانی را رها نکنید فقط به این دلیل که اولین تلاش شما خوب پیش نرفته است. 

 

مشاوره خانواده و روان درمانی چه مدت طول می کشد؟

اینکه روان درمانی چه مدت طول می کشد به عوامل مختلفی بستگی دارد: نوع مشکل یا اختلال، مشخصات و سابقه بیمار، اهداف بیمار، آنچه در زندگی بیمار در خارج از روان درمانی می گذرد و سرعت پیشرفت بیمار.

برخی از افراد تنها پس از تنها یک جلسه روان درمانی، احساس آرامش می کنند. مشاوره خانواده و ملاقات با یک روانشناس می تواند دیدگاه جدیدی ایجاد کند، به آنها کمک کند شرایط را متفاوت ببینند و از درد رهایی یابند. اکثر افراد بعد از چند جلسه فایده ای می یابند، به خصوص اگر روی یک مشکل مشخص و کاملاً مشخص کار می کنند و قبل از کمک گرفتن خیلی منتظر نبودند.

همچنین ممکن است روانشناس شما در اوایل درمان دیدگاه تازه ای ارائه دهد که درک جدیدی از مشکل شما به شما بدهد. و حتی اگر مشکل شما بعد از چند جلسه برطرف نشود، ممکن است اطمینان داشته باشید که در حال پیشرفت هستید و مهارت های جدیدی را برای مقابله با آن یاد می گیرید که در آینده به شما کمک می کند.

سایر افراد و موقعیت ها ممکن است به زمان بیشتری ( شاید به مدت یک یا دو سال) نیاز داشته باشند تا از روان درمانی بهره مند شوند. آنها ممکن است آسیب های جدی را تجربه کرده باشند، چندین مشکل داشته باشند یا فقط درمورد اینکه چه چیزی آنها را ناراضی می کند، مبهم باشند. بسیار مهم است که به اندازه کافی به روان درمانی پایبند باشید و به آن فرصت دهید.

افراد مبتلا به بیماری روانی جدی یا سایر تغییرات مهم زندگی ممکن است به روان درمانی مداوم نیاز داشته باشند. جلسات منظم می تواند پشتیبانی لازم برای حفظ عملکرد روزمره را فراهم کند.

برخی حتی پس از حل مشکلاتی که در ابتدا آنها را به آنجا آورده بود، روان درمانی را ادامه می دهند. به این دلیل که آنها همچنان بینش جدید، بهبود رفاه و عملکرد بهتر را تجربه می کنند. مشاوره خانواده و روان درمانی می تواند به ما کمک کند که بهتر تصمیم گیری کنیم.