سفارش تبلیغ
صبا ویژن

idanito

تکمیل ظرفیت ارشد 97

    نظر

راهنمای تکمیل ظرفیت ارشد 97

دانشگاه های دولتی روزانه، شبانه، پردیسهای خودگردن، پیام نور، غیر انتفاعی از جمله دانشگاه هایی هستند که در صورت عدم تکمیل ظرفیت اقدام به تکمیل ظرفیت می نمایند. کلیه داوطلبانی که در کنکور ارشد 97 شرکت کرده اند، افرادی که در انتخاب رشته کنکور ارشد 97 مجاز شده باشند و داوطلبانی که مجاز نشده باشند، می توانند در تکمیل ظرفیت ارشد 97 شرکت کنند.

اگر قصد شرکت در تکمیل ظرفیت ارشد 97 را دارید، راهنمای تکمیل ظرفیت ارشد 97 که شامل نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 97، شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت ارشد 97، مهلت ثبت نام تکمیل ظرفیت ارشد 97 است را در این مقاله مطالعه نمایید.

تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد چیست؟

اگر تعداد افرادی که در دانشگاه ثبت نام می کنند از ظرفیت اختصاص داده شده به آن دانشگاه کمتر باشد، این کمبود به وسیله تکمیل ظرفیت پر خواهد شد. به عنوان مثال اگر ظرفیت پذیرش یک دانشگاه در مقطع ارشد 50 نفر باشد، اما 45 نفر اقدام به ثبت نام کرده باشند، مابقی ظرفیت از طریق تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد پر می شود.

نکته ای که در تکمیل ظرفیت حائز اهمیت می باشد، این است که فقط افرادی که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده باشند و برای آنها کارنامه صادر شده باشد، مجاز به شرکت در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد هستند.

نکته قابل توجه دیگر این است که داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد 97 مجاز شده باشند و یا افرادی که انتخاب رشته ارشد 97 را انجام داده و پذیرفته شده باشند، اما از انتخاب رشته خود رضایت نداشته باشند، می توانند با مطالعه راهنمای تکمیل ظرفیت ارشد 97در مهلت ثبت نام تکمیل ظرفیت ارشد 97، ثبت نام تکمیل ظرفیت کنکور سراسری کارشناسی ارشد 97 را انجام دهند. اما قبولی اولیه آنها باطل می شود و هیچ گونه اعتراضی در این مورد پذیرفته نمی شود.

از آنجائیکه هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان از تحصیل انصراف می دهند و یا به دلیل پذیرفته شدن در دانشگاه دیگر ثبت نام خود را در آن دانشگاه انجام نمی دهند، بسیاری از دانشگاه ها و رشته ها دارای ظرفیت خالی می شوند. که در این صورت با اعلام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد آن دانشگاه، دانشجویان دیگر می توانند شانس خود را برای قبولی مجدد انتخاب نمایند.

 

شانس قبولی در تکمیل ظرفیت ارشد 97

حتما این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده است که شانس قبولی تان در تکمیل ظرفیت ارشد 97 چگونه خواهد بود. همان طور مستحضر هستید، از آنجایی که کنکور های سراسری و آزاد با هم ادغام شده اند ، نتایج اولیه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور در یک روز منتشر می شود. اما انتخاب رشته این دو نوع دانشگاه از هم به صورت تکفیک شده انجام می پذیرد.

در مرحله اول (در مرحله انتخاب رشته) ، داوطلبانی که در قسمت دانشگاه های روزانه و غیر روزانه (سایر دانشگاه ها) مجاز شده اند ، می توانند رشته های دانشگاه آزاد را هم انتخاب نمایند و در نتیجه شانس مورد پذیرش دانشگاه آزاد قرار گرفتن را از داوطلبانی که فقط در دانشگاه آزاد مجاز شده اند ، می گیرند.

پس از اعلام نتایج نهایی، داوطلبانی که در نوبت های روزانه قبول شده اند و در دانشگاه های آزاد نیز انتخاب رشته کرده اند ، با مشخص شدن انتخاب های قبولی شان ، می توانند در یکی از نوبت های روزانه یا دانشگاه آزاد به ادامه تحصیل بپردازند و در صورت انتخاب هر کدام ، صندلی را برای داوطلب دیگری خالی می نمایند.

در این زمان است که دانشگاه ها اقدام به پذیرش از طریق تکمیل ظرفیت می کنند و در نتیجه شانس افراد برای پذیرش در این دوره بسیار بیشتر می شود. اما قضیه به همین جا ختم نمی شود. برخی از دانشگاه ها در این مرحله نیز موفق به پر کردن صندلی هایشان نمی شوند، به همین دلیل مجبور می شوند که دوباره اقدام به پذیرش از طریق تکمیل ظرفیت کنند. در این مرحله است که شانس قبولی در تکمیل ظرفیت ارشد 97 بسیار زیاد می شود ، به طوری که حتی اگر هیچ امیدی به پذیرش نداشته بودید، در این مرحله ممکن است پذیرفته شوید.

شانس قبولی شما در تکمیل ظرفیت دوم به مراتب بیشتر خواهد شد

 

مهلت ثبت نام تکمیل ظرفیت ارشد 97

ثبت نام تکمیل ظرفیت ارشد 97 معمولاً 3 هفته الی یک ماه بعد از اعلام نتایج تکمیل ظرفیت ارشد 97 انجام می شود. مهلت ثبت نام تکمیل ظرفیت ارشد 97 احتمالاً از اواخر مهرماه 97 شروع می شود و تا چند روز پس از آن ادامه دارد.

شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت ارشد 97

تنها شرط شرکت در تکمیل ظرفیت ارشد 97 شرکت در کنکور سراسری ارشد 97 و صدور کارنامه اولیه می باشد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم شرط مجاز بودن در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 برای شرکت در تکمیل ظرفیت ارشد 97 وجود ندارد، و حتی داوطلبانی که در انتخاب رشته ارشد 97 شرکت نکرده باشند هم مجاز به ثبت نام تکمیل ظرفیت ارشد 97 هستند. با توجه به ادغام کنکور کارشناسی ارشد سراسری و آزاد داوطلبانی که قصد شرکت در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97 را داشته باشند، می بایست در کنکور کارشناسی ارشد 97 شرکت کرده باشند.

نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 97

ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 97 از طریق سایت سازمان سنجش و به صورت اینترنتی انجام می شود،  به این صورت که داوطلبان می بایست رشته های مورد علاقه خود را از بین رشته محلهای موجود در دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 97 که همان راهنمای تکمیل ظرفیت ارشد 97 است، انتخاب نمایند.

داوطلبان در گام دوم بایستی با وارد کردن اطلاعات فردی خود، بدون پرداخت هزینه، ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 97 را انجام دهند. نکته ای که داوطلبان می بایست به آن توجه داشته باشند، این است که امکان انتخاب 20 رشته محل در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 97 وجود دارد.

در نهایت پس از بررسی تکمیل ظرفیت ارشد 97 ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله اعلام نتایج تکمیل ظرفیت ارشد سراسریبزنید.